Bel
menu
Sporten in de kou...

Sporten in de kou...

Waar moet je op letten en wat is verstandig?
De temperatuur duikt onder het vriespunt dat maakt het sporten in de buitenlucht uitdagender. Hieronder een paar tips bij sporten in de kou.
 
 

Kleding

 

Wanneer je je niet goed kleedt op de kou kunnen ook andere blessures optreden. Denk hierbij aan bevroren ledematen en wintertenen/handen. Het is belangrijk om je aan te kleden met laagjes. Meerdere lagen geven een beter isolatie-effect. Aanbevolen wordt om ook een muts te dragen. Warmte verlies je het snelst via je hoofd. Let ook op het materiaal van je kleding. Speciaal ontworpen sportonderkleding is ervoor gemaakt je lichaam op temperatuur te houden. De buitenste laag kleding kan wind- en waterafstotend zijn.
Handen en voeten koelen vaak sneller af dan de rest van je lichaam. Trucs om je handen en voeten warm te houden, zijn bijvoorbeeld het gebruik van vaseline, oversokken of overschoenen en hitte-elementen in (hand)schoenen.
 

Warming-up

 

Het is altijd aan te raden een goede warming-up te doen. Je spieren zijn minder warm door de koude buitenlucht. Hierdoor is de noodzaak van een goede warming-up nog belangrijker dan in de sportschool. Vertrek bij een training in de kou, vooral bij harde wind, eerst tegen de wind in.
 

Drink voldoende

 

Vaak zijn sporters in de wintermaanden zich minder bewust van een mogelijk optredend vochttekort. In de wintermaanden zweet je namelijk ook tijdens het sporten, en soms wel net zo veel als in de warmere maanden door goed isolerende kleding. Dit vochttekort moet je dus ook aanvullen tijdens en na het sporten.
 

Ademhaling

 

De koude buitenlucht kan een aanslag zijn op je longen. De koude droge buitenlucht is duidelijk anders dan bij regenachtig weer. Als je door je neus ademt, wordt de lucht meer gefilterd en heeft het meer tijd om opgewarmd te worden. Zorg er daarom voor dat je je keel goed verwarmt met een sjaal of een goed thermoshirt dat je keel bedekt. Adem waar het kan door je neus. Bouw je training rustig op zodat je niet te snel buiten adem raakt, waardoor het lastiger is om door je neus te ademen.
 

Materiaal

 

Zorg voor goed materiaal. In de wintermaanden kan het onverwachts glad zijn. Kies dus voor schoenen/banden met voldoende grip om zo onnodige glijd- en valpartijen te voorkomen.
 

Cooling down

 

De eerste neiging van veel sporters na een koude training is om snel onder de warme douche te springen. Dit is echter niet verstandig. De bloedvaten in het lichaam zijn door de kou vernauwd en zullen in een warme omgeving (te) snel weer uitzetten, waardoor de bloeddruk scherp daalt en je zelfs flauw kan vallen. Even rustig opwarmen met een kopje thee is dus verstandiger.