Vraag stellen
Staat jou vraag er niet tussen of wil je meer informatie neem dan contact met ons op.
Hierbij een overzicht van 'veel gestelde vragen'. Staat jouw vraag er niet bij?
Neem dan contact met ons op. Dat kan door het contactformulier in te vullen of door ons op werkdagen te bellen tussen 08:00 en 17:00 op.
Voor fysiotherapie kan je gebruik maken van "directe toegang" Directe Toegankelijkheid Fysiotherapie er is dus geen verwijzing nodig. De therapeut zal bij de intake een paar vragen stellen om te kijken of er (lichamelijke) klachten spelen die de behandeling kunnen belemmeren. Als er geen "rode vlaggen" zijn, kan de therapie worden opgestart.
Uitzonderingen waarin wel een verwijzing nodig is van huisarts of behandelend specialist:
Bij Fitaal wil zo snel mogelijk aan de slag om jou bij je klachten te helpen. Tijdens de intake moeten er veel gegevens worden verwerkt en een goed onderzoek uitgevoerd worden naar de klachten. Doorgaans starten wij ook direct de behandeling, houd er rekening mee dat dit als twee zittingen wordt gedeclareerd bij de zorgverzekeraar. Dit heeft dus invloed op het aantal behandelingen dat zal worden vergoed vanuit de aanvullende verzekering.
Fysiotherapie zit niet in de basisverzekering, behalve als er sprake is van artrose, knie- of heupoperaties, COPD, stressincontinentie, long-COVID of claudicatio intermittens (etalagebenen).
Daarna wordt de fysiotherapie uit de basisverzekering vergoed, bij zorg uit de basisverzekering wordt wel (jaarlijks) eerst je eigen risico aangesproken, mits dit niet al op gemaakt is aan andere zorg. Voor vergoedingen uit de basisverzekering is er een verwijsbrief van je arts of specialist nodig.
Voor de overige fysiotherapie behandelingen komt de vergoeding uit aanvullende verzekering. Als er geen aanvullende verzekering is voor fysiotherapie of het maximaal aantal behandelingen die binnen je verzekeringspakket vallen zijn bereikt? Dan gelden de praktijktarieven welke via Infomedics in rekening worden gebracht. Dit is ook het geval wanneer je verzekerd bent bij een verzekeraar waar Fitaal geen contract mee heeft.
De meest recente tarieven per behandeling zijn terug te vinden op onze tarieven pagina.
Tevens is er een overzicht van deze tarieven aanwezig op al onze locaties.
Wanneer een behandeling uitvalt dan krijgt de organisatie geen vergoeding van de ziektekostenverzekering voor de gereserveerde tijd. Indien een afspraak uiterlijk 24 uur voor de behandeling wordt afgezegd, kan er een andere patiënt ingepland worden. Is de tijd vooraf korter, dan rekenen wij 100% van het praktijktarief van de voorgenomen behandeling. Deze kosten mogen niet worden gedeclareerd bij de zorgverzekering en worden daarom, via Infomedics, in rekening gebracht bij de patiënt. Deze maatregel staat los van het feit of er al dan niet sprake is van een overmachtssituatie.
Staat jou vraag er niet tussen of wil je meer informatie neem dan contact met ons op.